Zamieszczam sprawdzian Śladami przeszłości III - Ziemie polskie po wiośnie ludów z odpowiedziami. Wystarczy kliknąć "czytaj więcej".
Test
a
Ziemie
polskie po Wiośnie Ludów
Test
podsumowujący rozdział VI
1.
W 1873 r. w Krakowie otwarto (0–1 p.)
A.
Uniwersytet Jagielloński.
B.
Polską Akademię Umiejętności. Poprawne
C.
Akademię Sztuk Pięknych.
D.
Akademię Górniczo-Hutniczą.
2.
Jednym z najbardziej znanych polskich autorów powieści
historycznych był (0–1 p.)
A.
Karol Marcinkowski.
B.
Stanisław Wyspiański.
C.
Henryk Sienkiewicz. Poprawne
D.
Michał Bobrzyński.
3.
Powstanie styczniowe wybuchło (0–1 p.)
A.
2 III 1864 r.
B.
22 I 1863 r. Poprawne
C.
11 III 1858 r.
D.
25 I 1863 r.
4.
Pierwsza na ziemiach polskich partia polityczna powstała w (0–1
p.)
A.
1882 r. Poprawne
B.
1861 r.
C.
1893 r.
D.
1904 r.
5.
Partia, która w 1913 r. podzieliła się na dwa odłamy, to (0–1
p.)
A.
Socjaldemokracja Królestwa Polskiego i Litwy.
B.
Liga Narodowa.
C.
Polskie Stronnictwo Ludowe. Poprawne
D.
Polska Partia Socjalistyczna.
6.
Na czele stronnictwa Białych stał (0–1 p.)
A.
Stanisław Brzóska.
B.
Jarosław Dąbrowski.
C.
Leopold Kronenberg. Poprawne
D.
Agenor Gołuchowski.
7.
Polakiem pełniącym funkcję premiera w rządzie austriackim
był (0–1 p.)
A.
Kazimierz Badeni. Poprawne
B.
Hipolit Cegielski.
C.
Stefan Bobrowski.
D.
Roman Dmowski.
8.
Hakata to (0–1 p.)
A.
organizacja walcząca z Kościołem katolickim.
B.
nacjonalistyczny związek niemiecki popierający niemczyznę na
Kresach Wschodnich. Poprawne
C.
komisja rządowa w państwie pruskim dokonująca przesiedleń
Polaków.
D.
stowarzyszenie zachęcające do trójlojalizmu.
9.
Pierwszym dyktatorem powstania styczniowego został (0–1 p.)
A.
Romuald Traugutt. Poprawne
B.
Ludwik Mierosławski.
C.
Ludwik Waryński.
D.
Zygmunt Sierakowski.
Na
podstawie zamieszczonej ilustracji wykonaj zadania 10. i 11.
10.
Przedstawioną na rysunku biżuterię (0–1 p.)
A.
noszono dla ozdoby.
B.
stosowano jako order przyznawany powstańcom.
C.
wykorzystywano do manifestowania uczuć patriotycznych. Poprawne
D.
uważano za symbol rocznicy chrztu Polski.
11.
Biżuteria tego rodzaju była popularna (0–1 p.)
A.
w zaborze pruskim w okresie kulturkampfu.
B.
w czasie powstania listopadowego.
C.
w Galicji po otrzymaniu autonomii.
D.
przed wybuchem powstania styczniowego. Poprawne
12.
Wstaw w kratki numery od 1 do 6, tak aby podane wydarzenia z okresu
powstania styczniowego ułożyły się w kolejności
chronologicznej. (0–2 p.)
ogłoszenie
manifestu wzywającego do walki
wydanie przez cara
dekretu uwłaszczeniowego dla Królestwa Polskiego
utworzenie
Tymczasowego Rządu Narodowego
rozbicie oddziałów
powstańczych na Podlasiu
powstanie Rządu
Narodowego
aresztowanie
Romualda Traugutta
Poprawna kolejność:
Poprawna kolejność:
1.
utworzenie Tymczasowego Rządu Narodowego 2. ogłoszenie manifestu
wzywającego do walki
3.
powstanie Rządu Narodowego
4.
wydanie dekretu uwłaszczeniowego dla Królestwa Polskiego przez cara
5.
aresztowanie Romualda Traugutta
6.
rozbicie oddziałów powstańczych na Podlasiu
13.
Wyjaśnij znaczenie podanych terminów. (0–3 p.)
odwilż
posewastopolska – reformy
wprowadzone w Rosji po klęsce w wojnie krymskiej
krwawa niedziela – ostrzelanie
w 1905 r. przez wojska carskie pokojowej demonstracji w Petersburgu
rugi pruskie – przeprowadzona
w latach 1885–1887akcja wysiedleń Polaków, którzy urodzili się
poza zaborem pruskim
14.
Umieść znak „x” w kratki obok celów działania partii
robotniczych na ziemiach polskich. (0–3 p.)
walka
z mniejszościami narodowymi
przeprowadzenie
reform społecznych X
zawarcie ugody z
Rosją
uzyskanie swobód
obywatelskich X
otrzymanie prawa do
strajku X
przyznanie praw
politycznych chłopom
15. Wpisz
obok postaci historycznych litery odpowiadające właściwym
informacjom. (0–5 p.)
Aleksander
Wielopolski F
Aleksander
Apuchtin C
Józef
Piłsudski A
Wincenty
Witos E
Julian
Marchlewski B
A.
działacz niepodległościowy stojący na czele PPS
B.
przywódca ruchu ludowego
C.
rosyjski kurator warszawskiego okręgu szkolnego, który wprowadził
w szkołach system policyjny
D.
główny ideolog endecji
E.
działacz rewolucyjny, kierował SDKPiL
F.
dyrektor Komisji Wyznań i Oświecenia Publicznego w Królestwie
Polskim, przeciwnik działalności konspiracyjnej
Na
podstawie zamieszczonego tekstu źródłowego wykonaj zadania 16. i
17.
Cel
główny: taka niepodległa Polska, aby w niej nie klasa jedna, ale
całość narodu była prawnie zabezpieczoną i szczęśliwą. Zasady
działania: propaganda zasad demokratycznych, wolność
i równość bezwzględna wszystkich elementów, organizacja szybka charakterystycznie militarna. Na czele bezwzględnie władza dyktatorialna. Wybuch jednoczesny ruchu zbrojnego na wszystkich punktach Polski, wytępienie obecnych sił nieprzyjacielskich, a nim nowe napłyną – uorganizowanie porządnej armii narodowej.
i równość bezwzględna wszystkich elementów, organizacja szybka charakterystycznie militarna. Na czele bezwzględnie władza dyktatorialna. Wybuch jednoczesny ruchu zbrojnego na wszystkich punktach Polski, wytępienie obecnych sił nieprzyjacielskich, a nim nowe napłyną – uorganizowanie porządnej armii narodowej.
Polska
w latach 1795–1864. Wybór tekstów źródłowych do nauczania
historii,
oprać.
I. Rusinowa, Warszawa 1986, s. 238–239.
16.
Wyjaśnij, na
czym polegał postępowy charakter programu politycznego Czerwonych.
Podaj dwa argumenty. (0–2 p.)
odp.
Przyszła wolna
Polska miała być państwem wszystkich obywateli, a nie tylko jednej
klasy społecznej – szlachty.
Czerwoni głosili
zasady demokratyczne: wolność
i równość.
i równość.
17.
Wyjaśnij, w jaki sposób Czerwoni zamierzali zorganizować
powstanie. (0–2 p.)
odp.
Powstanie
miało wybuchnąć jednocześnie we wszystkich zaborach, chciano
powierzyć pełnię władzy dyktatorowi, szybko rozbić siły
nieprzyjaciela i zorganizować armię narodową.
Test
b
Ziemie
polskie po Wiośnie Ludów
Test
podsumowujący rozdział VI
1.
W 1906 r. w Królestwie Polskim, w celu rozwijania działań
edukacyjnych, utworzono (0–1 p.)
A.
Polską Akademię Umiejętności.
B.
Uniwersytet Warszawski.
C. Polską Macierz Szkolną. Poprawne
C. Polską Macierz Szkolną. Poprawne
D.
Akademię Medyko-Chirurgiczną.
2.
Jednym z polskich malarzy, twórców nurtu historycznego, był (0–1
p.)
A.
Bolesław Prus.
B.
Jan Matejko. Poprawne
C.
Aleksander Świętochowski.
D.
Franciszek Stefczyk.
3.
Dekret carski o uwłaszczeniu chłopów w Królestwie Polskim został
wydany (0–1 p.)
A.
2 III 1864 r. Poprawne
B.
22 I 1863 r.
C.
11 XI 1858 r.
D.
25 I 1861 r.
4.
Socjaldemokracja Królestwa Polskiego powstała w (0–1 p.)
A.
1882 r.
B.
1893 r. Poprawne
C.
1892 r.
D.
1904 r.
5.
Partia, która w 1906 r. podzieliła się na „Lewicę” i „Frakcję
Rewolucyjną”, to (0–1 p.)
A.
PPSD.
B.
SDKPiL.
C.
PSL.
D.
PPS. Poprawne
6.
Na czele stronnictwa Czerwonych stał (0–1 p.)
A.
Ernest Malinowski.
B.
Leopold Kronenberg.
C.
Jarosław Dąbrowski. Poprawne
D.
Kazimierz Badeni.
7.
Polskim namiestnikiem Galicji w drugiej połowie XIX w. był (0–1
p.)
A.
Andrzej Zamoyski.
B.
Agenor Gołuchowski. Poprawne
C.
Marian Langiewicz.
D.
Hipolit Cegielski.
8.
Ustawa kagańcowa była dokumentem (0–1 p.)
A.
wydanym w okresie kulturkampfu, zakazującym używania języka
polskiego.
B.
nakazującym mówienie w języku niemieckim Polakom na
zgromadzeniach, o ile stanowili oni mniej niż 60% uczestników. Poprawne
C.
zabraniającym posługiwania się językiem niemieckim na ziemiach
rosyjskich.
D.
zakazującym mówienia po polsku na zebraniach publicznych
organizowanych na terenach zaboru rosyjskiego.
9.
Jednym z większych oddziałów powstańczych dowodził działający
na Kielecczyźnie (0–1 p.)
A.
Romuald Traugutt.
B.
Stanisław Brzóska. Poprawne
C.
Józef Hauke-Bosak.
D.
Zygmunt Sierakowski.
10.
Na ilustracji przedstawiono oficera, który należał do biorącej
udział w powstaniu styczniowym formacji (0–1 p.)
A.
dragonów.
B.
żuawów śmierci. Poprawne
C.
czwartaków.
D.
fizylierów.
11.
Jednostki te były wzorowane na armii (0–1 p.)
A.
francuskiej. Poprawne
B.
pruskiej.
C.
włoskiej.
D.
amerykańskiej.
12.
Wstaw w kratki numery od 1 do 6, tak aby podane wydarzenia z okresu
powstania styczniowego ułożyły się w kolejności
chronologicznej. (0–2 p.)
powstanie Komitetu
Centralnego Narodowego
odwilż
posewastopolska
zarządzenie branki
powołanie
Tymczasowego Rządu Narodowego
wprowadzenie stanu
wojennego
wzrost nastrojów
patriotycznych
poprawna kolejność :
poprawna kolejność :
1.
odwilż posewastopolska
2.
wzrost nastrojów patriotycznych
3.
wprowadzenie stanu wojennego
4.
powstanie Komitetu Centralnego Narodowego
5.
zarządzenie branki
6.
powołanie Tymczasowego Rządu Narodowego
13.
Wyjaśnij znaczenie podanych terminów. (0–3 p.)
noc apuchtinowska – polityka
rusyfikacji wprowadzona w Królestwie Polskim po upadku powstania
styczniowego
kulturkampf – walka
rządu pruskiego z Kościołem katolickim
trójlojalizm – postawa
części społeczeństwa polskiego polegająca na wyrzeczeniu się
dążeń niepodległościowych za cenę ustępstw ze strony zaborców
14.
Umieść znak „x” w kratki obok celów działania partii ludowych
na ziemiach polskich. (0–3 p.)
prawo do strajku
ograniczenie
przywilejów ziemiaństwa X
wywołanie
ogólnoświatowej rewolucji, która zapewni poprawę położenia
robotników
i chłopów
i chłopów
przyznanie praw
politycznych chłopom X
obniżenie podatków
i rozwój ruchu spółdzielczego X
15. Wpisz
obok postaci historycznych litery odpowiadające właściwym
informacjom. (0–5 p.)
Romuald
Traugutt B
Teodor
Berg A
Roman
Dmowski D
Ignacy
Daszyński F
Ludwik
Waryński E
A.
generał gubernator wyznaczony przez cara do stłumienia powstania
na ziemiach polskich
B.
ostatni dyktator powstania styczniowego
C.
polski polityk, działacz PPS
D.
przywódca Narodowej Demokracji
E.
ideolog polskiego ruchu robotniczego, założył Wielki Proletariat
F.
działacz socjalistyczny
i niepodległościowy, stał na czele PPSD
i niepodległościowy, stał na czele PPSD
Na
podstawie zamieszczonego tekstu źródłowego wykonaj zadania 16. i
17.
Główne
zasady działania: utrzymywać element szlachecki jako jeden wspólny
narodowy w całej Polsce, na czele całej pracy narodowej, podeprzeć
go siłami elementu narodowego polskiego miastowego, tudzież
wybitniejszych z Żydostwa. Zorganizować to wszystko w zastęp
jednolity, który by na zasadzie opiekuńczego posłuszeństwa resztę
narodu i masy jego prowadził za sobą. Wszystko, co rządy dają
brać, eksploatować z pożytkiem dla narodowości i żądać coraz
więcej, grożąc w każdej chwili tymże rządom, że bez pomocy
tego stronnictwa tylko anarchia
i panowanie czerwonych znaleźć się może.
i panowanie czerwonych znaleźć się może.
Polska
w latach 1795–1864. Wybór tekstów źródłowych do nauczania
historii,
oprac.
I. Rusinowa, Warszawa 1986, s. 238–239.
16.
Wyjaśnij, jaką rolę – według Białych – miała odegrać
szlachta w staraniach o odzyskanie niepodległości. Podaj dwa
przykłady. (0–2 p.)
Szlachta miała stać
na czele całego narodu.
Inne warstwy
społeczeństwa polskiego powinny być wspierane przez szlachtę i
jej podporządkowane.
17.
Określ, jaką politykę wobec rządów zaborczych zamierzało
prowadzić to ugrupowanie. (0–2 p.)
Polityka
wobec rządów zaborczych: lojalizm – czerpanie dla dobra narodu z
ekonomicznych
i kulturalnych ustępstw ze strony zaborców, ale jednoczesne domaganie się kolejnych ustępstw pod groźbą uzyskania wpływów przez środowiska Czerwonych.
i kulturalnych ustępstw ze strony zaborców, ale jednoczesne domaganie się kolejnych ustępstw pod groźbą uzyskania wpływów przez środowiska Czerwonych.
<3
OdpowiedzUsuńWięcej sprawdzianów zajdziesz na mój blogu: http://sprawdzianydlagimnazjum.blogspot.com/
UsuńCzy to jest rozdział europa od napoleona do wiosny ludów ?
UsuńDzięki dzięki dzięki dzięki :)
OdpowiedzUsuń~ludzie-parapety.blogspot.com
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńThank you very much!!
OdpowiedzUsuńTam widzę błędy: :)
OdpowiedzUsuń1)zad 9(B) - ma być C
2)zad 9(A) - ma być też C, Ludwik Mierosławski, który był pierwszym dyktatorem. Traugutt był ostatnim.
3)zad 15 (A) - Witos ma być B!, Julian E.
Pozdro :))
Ten komentarz został usunięty przez autora.
UsuńHehe u cb też błąd xD
UsuńW 9(A) jest odp B, oczywiście Mierosławski, ale ty podałaś/łeś, że to C
Tak tylko dla sprostowania...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
UsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńMógłbyś dac wszystkie sprawdziany z historii śladami przeszłości 3????
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńnapewna na jutro mi sie przyda ;)
OdpowiedzUsuńa masz z działu I Wojna światowa?? :D
OdpowiedzUsuńwlasnie bo ja tez potrzebuje
UsuńPotrzebuję wszystkie testy z odpowiedziami z książki Śladami przeszłości do I kl gimnazjum, a najbardziej II rozdział Antyczna grecja.
OdpowiedzUsuńProszę o testy z odp do historii z książki Śladami przeszłości do 1 kl gimn. Proszę przesłać jeżeli macie na: g-grzelak-1980@wp.pl
OdpowiedzUsuńPLIS
Potrzebuje testu do śladami przeszłości 3 nowa era Europa i Polska w czasach oświecenia i najlepiej jakby były wszystkie testy
OdpowiedzUsuńnoc apuchtinowska to okres rządów Aleksandra Apuchtina, a nie polityka rusyfikacji wprowadzona w Królestwie Polskim po upadku powstania styczniowego
OdpowiedzUsuńFakt, noc apuchtinowska to okres rządów Aleksandra Apuchtina, ale to on był pomysłodawcą wprowadzenia polityki w rusyfikacji w Królestwie Polskim, więc:P
Usuń*O*
OdpowiedzUsuń*O*
OdpowiedzUsuńSKURWYSYNU PRZEZ 5 LAT NIE POPRAWIŁEŚ TYCH JEBANYCH BŁĘDÓW KURWA CHUJ CI W DUPE CWELU
OdpowiedzUsuńMój drogi/a, czy aby na pewno wszystko dobrze? Kultura osobista to chyba nie jest twoja mocna strona , prawda? ;)
UsuńRadzę się ogarnąć. Pozdrawiam, buziaczki:*
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńsiemka masz może odp z działu I wojna światowa ?
OdpowiedzUsuńFajnie ze nie ma wszytskich testów z klasy 3 a szczególnie pierwszego z któreo mam jutro sprawdzian...
OdpowiedzUsuńdzienki dziala facetka akórat mi ten spr dala lool poczchamp
OdpowiedzUsuńMa ktoś test z I wojny światowej??????????????????
OdpowiedzUsuń